Skip to main content

Langkawi Mari Lagi




Last part for trip to Langkawi. Yeayyyy ! I alls tau u alls bosan dah dengan cerita-cerita Langkawi i alls sebab u alls berkata "i alls pun dah pergi Langkawi! ingat u alls aje" tapi ada aku kesah ? muehehehe. Tetap jua aku gigihkan diri untuk menaip dalam kepekatan malam ini . uhuks uhuks :P Entry pertama dan kedua aku dah letak siap-siap cantik lagi di sidebar, boleh klik link di short trip tu ye ! hehe :) Ok sambungan.

Lepas kami pergiiiiii, pergi mana ? Lupa pulok dah -_- *rujuk entry balik* Oh ya lepas kami pergi ke Kilim Geoforest Park, kami memecut laju ke Makam Mahsuri. Memandangkan aku dah menjejakkan kaki ke Langkawi rasa tak lengkap sangat kalau tak masuk Makam Mahsuri walaupun dalam tu tak hado hapo sangat ! Just nak tengok Makam Mahsuri lepas tu blah cepat . Muehehehe . Tak berbaloi nak masuk ke sana berbayar RM10 .

Tiket ke Makam Mahsuri.

Inilah makam Mahsuri. Kisah legenda yang sering kita dengar . Dan aku yakin, bebudak sekarang pun pasti tau kisah legenda ini kalau ditanya




Next place is Langkawi Skycab Cable Car @ Oriental Village. Antara tarikan pelancogan di Langkawi. Kalau pergi Langkawi, this place is the most wanted to go kalau nak tengok pemandangan lautan dan kapal-kapal layar cenonet di pesisiran pantai. Selain menaiki cable car, boleh jungle treking, 3D Museum and many moreeee ! Weeeee ;)


Gadis paling kiri dalam gambar the most adventurous girl among us. Gua habis dimasuki gunung turun naik didaki no hal. Bila sampai turn nak naik cable car, kepala lutut dia mengeletar ! Oh em geee ! :P Siap tanya lagi boleh tak kalau nak duduk di lantai cable car? nak patah balik? -_-" tolong la! haha .

And me, muka tak boleh nak cover sangat. Ketara takutnya. Kau tau akn nak terberry?? Kaki dan tangan aku sejuk berpeluh-peluh -_-" aku tak takut tinggi. Kau tau aku jenis yang overthinking. Aku bayangkan cable car tu terrrrr..... ok tanak cerita lebih . kang lain pula jadinya. Kalau jatuh abis la, mana nak pegang gitu. Yang aku heran naik kapal terbang 10 kali setahun tak juga takut. Macam mana tu ? -_-

Tapi bila dah sampai di middle station, rasa macam teruja sikit. ye firstimer kan :P top station paling menarik la bagi aku . sebab sejuk, berangin, berkabus, view cantik siap boleh tengok matahari terbenam lagi ok ! 



Partner in crime , gituuuuuu ! 



Then, kami terus balik berehat ke Lyaa Renthouse. Dari pagi ok tak mandi. Cer tengok muka aku berminyak sampai boleh goreng ikan di situ . Ekekeke :P

Kami stay di Lyaa Resthouse. Mereka menyediakan chalet, bilik sewa harian dan homestay. Trip kami memilih bilik sewa harian. 11 bilik untuk 40 lebih orang. Aku boleh bagi 2/5 bintang Lyaa Resthouse sebab siling bocor. Time kami tidur di bilik number 11, hujan punya lah kuat. Ingat cermin tak tutup. Carik punye carik, derrrr siling bocor. Bilik mandi punya saliran hampir-hampir block. Ini bukan salah kami ok. First bersihkan diri, tengok aik takan nak banjir kot . derrrrr ! Kot nak stay di sini. So here's the alamat;

Lyaa Resthouse
Kampung Sungai Itau
07000 Langkawi, Kedah


Sebelum menaiki feri balik semula ke Malaysia Tanjong Malim, kami singgah sebentar di Eagle Square. Jarak tak jauh mana pon dari Jeti Langkawi. Gua kasitau sama lu, gua jalan kaki je pegi Eagle Square ni dari Jeti :P Wajib pegi Eagle Square kalau pergi Langkawi ! 





Setiba di Jeti Kuala Perlis, kami singgah sebentar di Padang Besar. Alang-alang dah berada di Perlis, terus shopping sepuasnya di Padang Besar. Borong habis-habisan. Mereka bagi 2 jam ok masa shopping di Padang Besar. Aku lupa makan okeyyyyy tapi takda la banyak sangat barang aku beli. muehehehe -_-"  Penat kemain aku satu pasar Padang Besar aku daki *melampau* jadi nan hado ambik gambar di tulisan besar Padang Besar. Aku sempat ambik gambar motorsikal dengan plat Thailand. Bila aku post gambar motorsikal ni di Instagram, ramai yang teka i'm going to Thailand ! wakakaka :P



So, entry ke Langkawi dah tamat! Seperti yang aku kata hari tu, aku akan explore more Langkawi next time . Weeeeheeee ! Next entry i'll write a stroy about Ronda-ronda KL. After Langkawi, KL? Haha ! Cerita KL more fun and interesting berbanding dengan cerita di Langkawi! Bila nak update ? Kalau aku rajin aku update lagi ye. So stay tunedddddd !! :*




Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…