Skip to main content

Sweet Escape To Melaka




Yeayyyyyy ! Finally, hajat yang sudah disimpan terlalu lama termakbul juga . Ehehehe . Dulu selalu dengar dan imaginasikan Melaka bila belajar Sejarah . Bila buka buku teks, pasti dapat tengok gambar Kota A Famosa, Stadthuys and etc . Cuti midsem plan memang tak la nak menjaga rumah sewa di Tanjong Malim 24/7 . Selalu cuti seminggu aku fly ke Sarawak balik hometown . Tetiba rasa tak payah la ko balik, buat la assignmentsssss ko yang melambak bak bukit . Lagi pun the fattest event just around the corner ! So, tersadai la aku seorang diri yakni pada birthday juga aku sendirian . uhuk uhuk uhuk :(

Actually, me and my friends were planning this short escape roughly . Esok pergi Melaka , harini kitorang ajak kengkawan yang lain . Ajak ramai kawan tapi yang perginya bertiga . Elok la sangat ! haha :) Sebelum ke Melaka , alang-alang kawan terus pergi Jempol buat group assignments . Ko ada ? Area Kuala Pilah sesuai kalau nak buat food hunting . Dengan salai itik dan lemangnye berderetan merata di sisi kiri kanan jalan . First time nampak, pikir ada orang kampung buat kenduri . Ekekekeke !





Kami sewa kereta myvi . Tak kuasa nak transit celah mana kalau naik public transport . Dah nama drive sendiri , cari arah destinasi pun sendiri . Banyak bebenau sesatnye . Terkial-kial berhenti depan rumah orang sebab sesat . Ekekekeh . Jalan orang jarang lalu pun kami redah . Sampai juga di Jempol ! Ahahaha :P Ke Melaka ke kita ? Pun sama tak melalui highway . Main redah guna jalan kampung orang . Selekoh punya la banyak , sempit lagi tu . Sabo je la ahkak ! Sampai di Melaka dekat-dekat pukul 8 . Phuowwww , night life in Melaka so beautiful i tell ya ! 

Almost dua jam pusing satu Melaka cari hotel . Standard size semua penuh sebab hari Sabtu 25/10/2014 Jom Heboh tambah lagik dengan Sambutan Maal Hijrah . Stres aku cari hotel ! Please la . At last dapat juga Bao Shu Hotel . Bajet ? Akhir entry nanti kita calculate sesame ye :) Gara-gara cari hotel sampai dua jam , nak mandi , makan apa semua menyebabkan aku tak sempat nak feeling-feeling atas River Cruise Boat dan Menara Taming Sari . Kalau naik dua menda alah ni siang tak best pulak kan. Nevermind , tunggu kawen dengan orang Melaka . 24/7 kau nak naik River Cruise Boat dengan menara Taming Sari pun takpe .

Maaf ye , katil bujang memang begini !

Then , what's next ? Rasanya takde sangat benda nak cerita . because pictures below can describe a thousands words . Layan gambar boleh ? Aku tetiap hari tengok gambar dalam phone , tak juga muak ! Haha . Ko dah kenapa ? 











Kota A Famosa









Lemme tell you a stupid story ! U know i all ada satu kasut warna merah, jadi feveret forever and ever . ke mana ku berjalan pasti kasut itu yang dipakai . Walaupun tak semahal Jimmy Choo's kasut , tapi selesanya ya ampun mengalahkan kasut bata ! Ahaks . Aku pakai kasut tu travel around Melaka . U know kat Melaka , kami park kereta kat depan Menara Taming Sari then jalan kaki keliling pusat bandar Melaka . Alkisahnya begini , ada satu lubang area dalam Kota A Famosa . Lubang tu dekat dengan tempat orang jual barang dan dekat juga dengan raga besi dalam kota tu . Aku dengan lagak Miss World berjalan dengan kasut merah menyala dan topi minah salleh , like so Mak Datin paduka nye engkau kans ! Haha . Tetiba tepeleot sebab berjalan tak nampak lubang ituuuu . Hahahaha ! Normally , semua orang akan ketawa . But it's so rare ! No one lauh at me . Then aku tak lah krik krik krik krik sangat jadinya . tapi malu tu tetap ada ! Ahahahaha :P



Aku masuk Christ Church Anglican ini, i thought dah jadi tinggalan sejarah je . 
Tak sangka , masih lagi digunakan sebagai gereja . And ada a few youngsters menyanyi :)

Queen Victoria's Fountain 

Me at Dutch Windmill, Red Square


Only three of Us ! :)

Classic background


Done ! Haha . Malas gila aku nak edit size gambar . Setakat ni je gambar aku upload boleh kan ? Oh ye lupa nak bagitau , me and my friends buat short trip je . Around 24 hours di Melaka . 24/10/2014 pergi Melaka dan 25/10/2014 kitorang berambus balik ke Tanjong Malim . Kalau tak sesat , kira 2 hingga 3 jam dah boleh sampai Melaka . kalau nak drive sendiri please guna highway . Senang sikit nak guna GPS . Tau lah kan Waze GPS kadang-kadang sewel juga .

To sum it up *ecececeh ! haha* Untuk pelajar yang suka berjalan to explore a new place ! Seronok . Masa kita belajar di negeri oranglah kita kena explore tempat-tempat yang berdekatan . To open your eyes and mind . Agree ?

Sewa kereta + tol + minyak + hotel = Rm110 + perbelanjaan sendiri (ikut nak bawa duit berapa. aku about rm200 sebab no aims for shopping)

hotel Bao Shu = RM80 (queen size) + RM20 deposit . Mereka ada juga bagi kupon parking pada kami . Deposit RM20 akan diberi semula selepas kita check out 

Beca = RM40 to 45 sekali naik . They can pick only 2 person dan boleh naik bertiga kalau budak kecik. Kalau manis mulut , harga dua beca boleh jadi RM40 :) 

Muzium sekitar Kota A Famosa dan sekitar Bangunan Stadthuys = RM2/person . If u naik bukit nak ke A Famosa , banyak sangat muzium sekitar itu . Bayar RM2 sekali je boleh masuk semua muzium . Aku sempat masuk tiga je muzium which is Muzium sastera, muzium belia dan satu lagi tak ingat . Yang aku pasti Muzium itu menempatkan semua barang Menteri Besar, pejabat TYT and etc. Muzium Samudera = RM3/person

River Cruise / Menara Taming sari = RM10/person . Budak kecik RM5/person . 

If u want to buy souvenirs better cari di area Red Square or bangunan Stadthuys . Area situ banyak souvenirs yang murah-murah. U can get magnet fridges rm10 for 4 . Pasar Malam seberang menara Taming Sari pun harga souvenirs berpatutan ! 

Rasanya , enough for today ! I'm fallin in love with Melaka . Budi bahasa peniaga dan orang Melaka so eyes and heart catched . Ahahahaha . Seriously , And lastly , minta cadangan apa lagi negeri yang best-best di Semenanjung Malaysia ? Muah byeeeeeeee ! :*




Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…