Skip to main content

1 Short Visit : Kalimantan Barat , Indonesia




I love my unemployment life . Ehem ! Why ? Sebab kalau my parents travel or buat short visit aku pasti ikut . Takmo macam mana pun mereka angkut aku sekali , aku tetap dengan alasan "i have nothing to do . aku bukannya sekolah lagi pun . Baik aku ikut . Boleh aku jalan jalan sambil menimba ilmu" Menimba ilmu lahhhh sangattttt . Haha . Berhabis duit je mak bapak aku bawak pergi Kalimantan Barat tapi tidak berfungsi mana pun . Actually , kita bukan melancong pun . Kita ziarah menziarahi *kan dekat bulan puasa . Raya tak lama lagi :P* saudara mara di sana . What ?? Saudara mara ?? Kerja sana ke ? Bukan kah awak ni orang Malaysia ahkak M ? Awak ada IC tak ? Ok ok kita duduk kat lantai , kita bincang .

Actually , my father orang sebelah sana . Tapi , dari kecik sampai lah sekarang dia menetap di Malaysia . Dia ada sijil lahir dan IC juga . Macam ada yang mix Banjar . Banjarmasin tu orang Indon lah tu . If im not mistaken , ayah aku kaum Dayak . Dayak ada banyak Dayak same as at Sarawak . But before tu , kita cerita sesikit kenapa dan bagaimana tetiba rasa nak pergi sana sedangkan ayah aku sendiri langsung tak pernah menyebut mengenai saudara mara dan asal usul dia . Dia sendiri pun 13 tahun tak pernah pergi ke sana selepas dia pergi ke sana untuk perkahwinan adik dia tahun 2000 .

Kitorang dapat satu panggilan telefon daripada ex mentua mak cik aku . Ex mentua dia call bagitau yang mak cik aku dah meninggal . Kebetulan ayah aku dah balik ke tempat kerja 2 or 3 hari sebelum kitorang terima berita tu . So , masa mak cik aku meninggal ayah aku tak sempatlah nak tengok adik dia buat kali yang terakhir . Sedih pulaks nak menaip :'( Then , masa buang pantang tu my dad plan nak pergi . Adik dia dah kan , takan tanak balik kot .




Sehari sebelum bertolak ke KB , kitorang pergi buat pasport . Mulanya , kitorang nak buat pasport perjalanan berkumpulan . Tapi pegawai imigresen tu kata tak dapat , tak boleh nak buat pasport berkumpulan . Biar betik ? Aku pun jadi pelik sebab ye lah kan aku belajar P.Am boleh je buat pasport berkumpulan . Nak tak nak , terpaksa kitorang buat pasport sorang satu . Setiap kepala RM100 dan yang sudah berusia RM80 untuk 2 tahun . Nasib baik dapat siap dalam masa sehari ! 

The next day , kitorang bertolak pukul 3 pagi dari rumah . Kita masuk KB melalui jalan darat . Memang adventurous gila habaq hang ! Sampai je kat Lubok Antu pukul 6 lebih pagi . Kitorang breakfast sekejap dan tukar mata duit . First time tengok my dad tukar duit RM to Rupiah , terus bertukar anak mata jadi simbol ($___$)v hahaha . Cuba ko bayangkan , RM1 lebih kurang Rp 3100 duit Indonesia . Seguni duit kitorang bawak pegi sana . Ok tipu . Mak aku kata , dah boleh beli rumah batu mewah kot . hahaha . Sewel . Excited kemain cerita fasal duit :P Lepas tu , cari stesen minyak . Nak isi minyak . Takut minyak abis dalam perjalanan , dah kenapa ko main sorong tolak mobil kok ibuk bapak semuanya ? Gituuuu Indon bilang ! 

Family . At pasar Lubok Antu :)


First ayah aku drive pergi stesen minyak . Lama juga ah tunggu kat luar gate . Last last pekerja kata tak ada minyak lagi . Dah habis . Dah kenapa takda minyak ?? Cemana penduduk di situ boleh je guna kenderaan aku tengok . Minyak boleh habis . Pelik nye . Mereka kata stok minyak kat Lubok Antu sangat terhad . Kemain kan kerlassssss sangat ! Limited edition gitu loh . 

Stesen minyak habuk ! Paling mewah yang pernah aku tengok setakat ini . Mundur sangat wa cakap sama lu ! Dafuq -_-"


Pekerja kat sana cakap lah , boleh cari ke Batu Kaya kalau nak isi minyak . Kat Batu Kaya ada stor petroleum juga . Itu pun limited . Hello , dah merah dah sign meter minyak kereta . Agak jauh juga nak menuju Batu Kaya tu . Dalam hati dah berdoa banyak banyak dah supaya perjalanan diberkati Tuhan . Mihmihmih . Tak pernah pernah aku berjalan jauh , dengan lack of petroleum sources . Tu orang kata , makin jauh berjalan makin luas pemandangan . Sekali lagi if pergi KB , harus sediakan bekalan petroleum banyak banyak dalam tong sumbat masuk dalam kereta .

Stor petroleum di Batu Kaya . Nama je Batu Kaya , tapi tak kaya mana pun -_-"


Dari Lubok Antu nak menuju sempadan Malaysia - Indonesia yang betul betul tak jauh mana pun . Agak agak 1 km kot . My imagination about sempadan tu macam tembok batu yang besar macam Tembok China yang memisahkan Malaysia dengan Indonesia . Aku bayangkan tempat itu macam penjara yang terbiar dikelilingi pagar dawai besi yang berduri . Abang abang polis berdiri di sepanjang jalan raya sambil pegang senapang . Pintu tembok pun besar dan perlu dibuka oleh abang polis . Kereta dan badan harus diperiksa ketat ketat . Imigran beratur ratur perlu diperiksa . Ko ni dah kenapa ? Ingat masih zaman orang berperang lagi ke ? (tampar kepala sendiri) Ko tau imaginasi aku terlalu melampau !! =__________="" sedangkan keadaan sebenar di sempadan seperti ini




.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


To be continued ........




Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…