Skip to main content

Women's Care : HPV Injection




Hye babe babe ku sekalian ! Aku selalu cakap yang aku ni banyak menda nak cerita bukan ?! Tapi , malangnya tak cerita cerita pun . Asal aku tengok folder gambar , pasti aku cakap banyak cerita . It's okayyyy . Kita cerita pelan pelan . Takmo lelaju . Hihihi . Mood ber-Gawai absolutely dah hilang . Tunggu masa nak Giling Bidai pulak , mean penutup Gawai lah . 

Bulan May lepas , aku bersama dengan teman teman wanita aku *playboy gila aku . Hahaha* mengejarkan diri ke Klinik Nur Sejahtera , Sibu . Malangnye , driver yakni aku tak tahu di manakah tempat letaknya klinik tersebut . Aku kan buta arah . Muahahaha ! Ok , aku dah google . Aku try guna GPS , tetap juga Klinik tu macam tak wujud kat Sibu -_-" So , disebabkan aku ini buta arah *weiii , aku tak belajar Geografi ok . Tetiba* Aku ajaklah cousin kepada kawan aku . Dia tahu tempat tu . Heeeee :)

Klinik ini cun cun belakang Rejang Medical Centre . Pandai main sembunyi ye !

Just arrive !! Kitorang tak cari pun tempat tu . Sebab aku pandai memandu . Pusing je bulatan terus park depan klinik Nur Sejahtera . Well , buta arah tak semestinya buta memandu *lap cermin kereta*

Dah besar dah anak dara orang ini ! bangga lah mak diaaaaa . Wakakaka . Me with my girlfriend :)

Sampai kat klinik , kita tak terus masuk . Kita tunggu kat luar lebih kurang sejam . Kitorang especially aku sangat baik lah sangatttt hati nak menunggu kawan kitorang yang sorang lagi tu . Dia tak taw klinik tu . berfuluh fuluh mesej berhatos hatos call bagitau pun dia still tak muncul . Kitorang berempat dah berfeluh feluh ketiak menunggu . Pasti orang yang lalu lalang kat situ ingat kitorang ini Penunggu Berpuaka Pintu Klinik . Ok , David Teo sila catit nama filem terbaru ini ! At last , jumpa juga dengan dia . Sebenarnya , dia salah call orang . Dia tak patut call aku sebab aku kannnnnnn buta arah . She should call other friends . hahaha . Tu dari tadi , tak jejumpa klinik kat mana :P Kita sama sama masuk . Seram ok seram .

First dos , kita kena inject time STPM . Tak ingat paper apa pada hari tu . Next day pun ada paper juga .
Sakit kat tangan Ya Ampun ! Lebam dan bengkak . Kalau tak STPM , aku sure tak hadir .

While waiting for nurse to call my name . Scary tau . Dah besar badang pun takut bila terpandang jarum .
Rasa terpandang pontianak menggilai . Muahahahaha !

Mula mula nurse inject kat tangan memang tak rasa apa apa pun . Tadi kemain takut semua kan . Hurm , takpa . Kita okay . Kita dah besar ! Sekali , in the middle on the way nak balik rumah dah terasa kebas di tangan . Sakit okayyyyy !! Nasib baik aku tak berhenti kat tepi jalan , take a rest for 15 minute . Celako !! Aku gagahkan jua diri ku ini memandu sampai kat rumah . Butttttttttt , before that Kita tak terus balik . Kita berjimba sakan di mall . Ehem . Aku kan banyak temans wanitas . Aku kan playboy . Sekali sekala je temans wanitas aku boleh kumpul sesama madu mereka . Hahahaha . Kita cuci mata and makan makan !

Us . Wajib bergambar di depan cermin :) 

Rabbit Gegirl . Hyuna pun pakai headband ni jugak kan kan kan ? *tetiba

Semuanya secara tetiba perut boleh berdondang sayang ~ lapar . Kita pergi food stalls or bahasa standard nye Restaurants . Isi perut dulu . Rugilah tak merasa masakan cina kat kedai kan . Wajib menabung dengan kedai makan dulu . Baru boleh balik .

The Nasi Ayam Panggang

Me and Maureen :) Oh , babe . I miss U so much . emmuuuuahhhhh ! *lama dah tak jumpa

Jennifer and Windy . Windy ni lah cousin kepada kawan aku . Konon dilantik jadi direction guide .
Dia tak tunjuk arah pun , kitorang memang terus menyampai kat klinik . 

My auntie meninggal tahun lepas disebabkan kanser pangkal rahim . May God Bless Her Soul . So , here i wanna share some infos about HPV .

Apakah HPV ?

Human Papillomavirus, atau HPV, adalah virus yang menginfeksi area Kulit dan organ Kelamin. Ada lebih dari 100 jenis tipe HPV yang sudah dikenalpasti. Sebagian menginfeksi kulit dan menghasilkan kutil. Sebagian menginfeksi organ Kelamin dan menghasilkan kutil pada organ kelamin. Sementara sebagian lagi menginfeksi organ kelamin yang mengarah ke Kanser Mulut Rahim. Virus-virus tersebut juga bisa menyebabkan Kanser Vagina, Penis dan Anus .

Bagaimana Penularan HPV ?

Virus HPV yang menginfeksi organ Kelamin adalah termasuk Penyakit Kelamin Menular
Virus HPV ditularkan melalui kontak vaginal sex, anal sex, oral sex, atau kontak antar organ-organ kelamin.
Banyak penderita yang sudah bertahun-tahun terjangkit HPV tanpa menyadarinya dan menularkannya kepada partner sex lainnya. Sangat jarang sekali terjadi, wanita hamil dengan penyakit kelamin HPV dapat menularkan HPV pada bayi yang dilahirkan melalui persalinan normal. Pada kasus seperti ini, sang anak dapat mengalami pertumbuhan kutil pada tenggorokan atau kotak suaranya. Kondisi tersebut disebut RRP (recurrent respiratory papillomatosis)

Suntikan HPV
Dua vaksin boleh didapati untuk menghalang manusia papillomavirus (HPV) jenis yang menyebabkan kanser serviks. Vaksin ini adalah vaksin bivalent (Cervarix) dan vaksin quadrivalent (Gardasil). Salah satu vaksin HPV, Gardasil, juga menghalang jenis HPV yang menyebabkan ketuat yang paling kemaluan. Gardasil juga telah ditunjukkan untuk mencegah beberapa jenis kanser dubur, vulva (kawasan sekitar pembukaan faraj), dan faraj. Kedua-dua vaksin diberikan dalam 3 tembakan lebih dari 6 bulan.
Lain lain info , boleh search sendiri ok . Selama ni aku sendiri pun tak tau maksud HPV . Tak tau yang HPV ni sejenis virus . Ingat ia vaksin daaaaa . So , thanks to our Government sebab dah kasih injection free ! Kalau pergi sendiri , pasti mahal . Ada yang kata injection HPV ni bahaya boleh membawa maut . Hanya Tuhan yang tahu . ok . That's all . Byeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :)




Comments

Cik Gee said…
saya rasa saya ni dlm keadaan yg agak berbahaya. sebab kali terakhir saya disuntik pon, masa UPSR dlu. masa sekolah menengah, kebetulan hari suntik tu sy tak datang.

utk pgetahuan, arwah mak saya dulu pun dah meninggal sbb kanser pangkal rahim. & baru-baru ini juga saya sendiri telah didiagnosis dgn ketumbuhan di organ badan.

kalau tak keberatan, boleh tak Miss Meeniey kongsikan berapa banyak suntikan utk perempuan sperti kita ambil including masa di sekolah2 dulu?

thanks ya. waiting for your update. :)

oh ye, salam perkenalan..

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…