Skip to main content

Abortion Dosa . Rela Jadi Ibu Tunggal




Tiada seorang pun yang tahu rahsia aku . 

Sekarang baru aku tahu , perasaan menjadi seorang ibu terutamanya ibu tunggal . Membesarkan anak sorang sorang tanpa seorang ayah . Aku tahu ini kesilapan paling besar yang pernah aku buat setahun yang lepas sehingga melahirkan seorang bayi luar nikah :'( Nasib baik aku diterima oleh keluarga . Keluarga lah yang menjadi tulang belakang aku . Thanks mak , ayah ! Pada awalnya , masyarakat sekeliling sering menghina dan mencemuh . Kami sekeluarga hanya mampu memekak kan telinga . 

Namun sekarang , cemuhan dan hinaan hilang begitu saja . Boys , bukan semua tapi segelintir always give and take . Mereka akan memberi apa yang kita suka dan kita akan terpengaruh sampai hanyut . So , perkara yang aku buat "make love" without any vow dah berdosa . Lagi berdosa lah aku kalau aku abortion . 

Pada awalnya , aku and boyfriend ku ingin mengugurkan kandungan berusia 5 minggu secara sendiri . Tapi aku takut ! Aku berkali kali meminta supaya boyfriend ku mengajak ibu bapa nya supaya datang melamar aku . Dia tetap enggan . Dia ingin sangat kandungan itu digugurkan . Kami telah pergi ke satu kampung dan menemui seorang bidan . Kali ini secara tradisional . Aku sudah bersedia namun saat aku terpandang peralatan , aku menjadi sangat takut ! Peralatan tersebut mungkin akan menyakiti aku dan juga bayi ku :'( Aku terus membatalkan hasrat ku .

Pada suatu malam , selepas aku call boyfriend ku sambil menangis , aku terlelap . Aku telah bermimpi berlumuran darah dibahagian badan bawah aku . Kemudian , ada seorang budak disebelah aku tengah menangis dan meminta supaya dia diselamatkan . Aku tersedar dan menangis . Aku tidak jadi abortion . Aku rela menjadi seorang ibu tunggal , menyara dan membesarkan anak aku seorang diri ! One day , anak aku akan jadi seorang yang berguna . Amen .

Dan perasan kah anda , anda sedang syok membaca cerita ini sampai tidak perasan anda sedang ditipu ? Ini hanya lah rekaan semata mata ok . So , peace (^_^)v

Ok , haha ! Gelak jap . Sejak usia dah meningkat , perasaan suka dan nak bermain dengan baby tu tersangatlah mendalam . Kihkihkih . Kadang kadang melampau jugak kalau aku fikir fikir balik :P Awalnya usia 20tahun dah nak ada baby sendiri . wuwuwu ~

Bermodalkan baby yang sering datang ke rumah aku , aku buat satu entri . Ye lah , dari blog aku terbengkalai baik aku menjadikan baby tersebut sebagai kambing hitam . Hahaha . Jahatnyaaaaaaaa kamuuuuuu !! Stacy kejap . So here's a cute and chubby baby boy 

His name is Douglas Ugak . 5 month old . Cute and chubby isn't it ?

Ok , dua dua chubby . Tapi siapa yang paling chubby ?? 
tolonglahhhhh , harap bukan aku ! (sambil tutup mata >,<")

His mother is Kadazan , Sabahan . His father is mix blood Chinese Iban , Sarawakian .
Motiffff sangat aku explain Sabahan Sarawakian ni . Weeheehee :P

Ada ciri ciri seorang ibu tak ? Ketahuilah bahawa aku memang seorang bakal ibu Mithali . Ehem ! 
Masa ni aku guna flash , dia silau kot . Tu yang tak nampak bijik mata tu .

Kitorang panggil dia Pou , sebab dia chubby macam bentuk Pou . Pou ni cousin kepada budak ni (<--klik) kalau korang masih ingat lagi fasal budak yang aku anggap hacker tu . Dah besar dah budak tu sekarang . Dah jadi samseng , budak pailang bagai dah ! Hahaha :P

And , congrats to Ben Ashaari yang bakal menimang baby buat kali kedua . Qhaliff pipi bam bam bakal jadi Abe ! Walaupun BA kata belum checked doktor lagi tapi tetap jgak nak ucap dulu . hehe :)

Second , congrats to Xiaxue . One of my favourite ever blogger from Singapore ! Dia baru sahaja melahirkan seorang baby boy yang cute . Alaaa , orang yang mix blood ni nanti pasti jadi heartbreaker !  Dorang kan handsome and macho lagi attractive . Haha :P  

Sebenarnya , banyak lagi bloggers yang bakal or sudah menimang baby . Like Eraz Fadli , Irene Nadia Marcello , Sherwieyna Muzzawer and many moreeeeee . Teheeheee . Aku pulak yang excited lebih . Ok bye ! (merajuk)




Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Checklist Barang Penting & Keperluan

Untuk Continue Study !




Hye ! Morning Saturday :)
Bulan August is really tough for me . Banyak kemains benda nak settle . Huru hara kejap kepala hotak aku . Tapi takpa , sekali dalam setahun . kahkahkah . So , here i just wanna make a checklist for my own . Untuk kegunaan diri sendiri je . Aku jenis yang takmo serabut . Kena senaraikan bebetul apa yang penting dan perlu dibuat , dibeli , diuruskan , (dan banyak di lah senang cerita) dahulu . Malas nak menulis di atas kertas . Membazir aje . Kalau taip taip aje , tak perlu nak menebang pokok bagai . Alam sekitar tak musnah . Cuaca pun tak panas sangat . Terbakar kulit ahkak M ko tau . Tetiba pulak aku emo tahap stress .
Barang Penting  (kena settle dulu)

Print out semua borang 
Buat salinan & sahkan semua borang 
Bayar Yuran 
Permohonan PTPTN (dalam proses) 
Medical Check Up 
Upload Gambar Kad Matriks (UPSI) 
Flight Tickets 

Barang Keperluan :

*Pakaian

Baju kurung (9 helai . Mintak mintak cukup)
Baju & seluar sukan
Baju &…