Skip to main content

Sorry . I'm Busy Lady








Hye bloggers ! Lamanya kita tidak berjumpa dan bercumbu cumbuan kan ? Ehhhh , Haha . Rindu rasanya nak borak borak dengan korang :') Nampaknya , aku dah ketinggalan banyak berita semasa dan gossip . Kesiannyaaaaa ! Boleh tak ceritakan kat aku apa yang telah berlaku di sini sepanjang lawatan aku ke luar negara ? And , sorry if korang ada buat blog review , blogwalking , comments or so whatever tanpa ada sebarang respond daripada aku . Maafkanlah bibik mu ini ya T.T bibik mu ini tersangatlah busy manjang mengalahkan Perdana Menteri . Actually i thought lepas dapat result STPM , boleh goyang kaki santai bersama Ben Ashaari . Ehh ?? Haha . Kejinya diri ku ini :( 

Noooooo , lepas dapat result lah perkara yang paling menyeksa kan . Sebab kita keep asking what's next , what's next , what's next , what's next sampai UPU result keluar nanti . Mesti pandai merancang , menjalankan rancangan , gagal , ada back up rancangan , try again dan akhirnya berjaya . What i mean is lepas dapat result , kena tengok dulu result tu macam mana . tak kan kot result ko gagal ko nak apply UPU . Itu bodoh namanya , membuang masa . If you lulus , of course korang nak apply U bukan ? Ok , the hardest part is to choose courses and Universities . Perkara memilih jurusan dan universiti membuat aku pening kepala . Takut kalau tersilap pilih jurusan dan universiti , naya nasib mak kiah ! 

Soal masa depan tak boleh pandang ringan . Sia sia lah aku masuk form 6 , ambil STPM yang merupakan antara ujian yang tersusah di dunia kalau keluar U nanti menganggur . Nak pilih jurusan dan universiti perlu rajin meng-GOOGLE dan berjumpa guru kaunseling . Lepas tu , senarai keluarkan U dan jurusan yang aku minat or jurusan yang boleh cari makan bila keluar nanti . Aku ambik 2 hari untuk menyenaraikan dan memilih -_-" ambik kira pendapat family . Serabut dah otak oden ni hah ! Lepas pilih , terus apply ke UPU . 

Before that , kena cari slip gaji ayah , number i.c ayah , segala maklumat mengenai ibu bapa . Just imagine , aku dan ibu bapa sangat jauh . Tersangatlah susah nak berhubung melalui telefon . Plus , my parents pun sangat busy dengan works . Bila call office , staff kata my mum takde kat office dah keluar . Bila call handfone , ada dijawab tapi 

"sorry , meeniey . busy mak sekarang . lagi pun tak kat office . macam mana nak godek fail cari i.c dan pay slip ayah"

Then , aku melalak nangis depan orang ramai di tengah market basah T_______T melampau ! And , ayah lagi lah busy . Bila call tak sempat aku nak kata apa apa terus dia cakap

"hello . tengah sibuk ni . malam nanti call !"

Dad , i need it now . not malam or esok . Haishhhh , bukan tak memahami tapi itu satu keperluan ! Alahaiiii , demam mengejut di tempat kejadian :'( Ok , cerita lepas apply UPU . Aku terus buat preparation untuk temu duga biasiswa di Hotel TanahMas Sibu (^_^) Surat seterusnya akan sampai bulan April depan . Lepas temu duga (sebenarnya , temu duga dibatalkan) kami diberi taklimat start pukul 8 sampai 11.30 a.m Brain polished selama 3 jam 30 minit . Lepas taklimat , hati tak tenteram dan cenderung untuk mengubah jurusan especially pendidikan . Fine , setakat ini saja . Rasa malas sangat nak menaip . Bawaan result STPM letteww ! Auwww ! Bye :)

p/s : Congrats kepada pelajar STPM 2012 yang mendapat keputusan cemerlang ! Tuhan telah memberkati semua usaha kita . And , bagi yang tidak berjaya jangan putus asa . Banyak lagi jalan lain ok :D




Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Checklist Barang Penting & Keperluan

Untuk Continue Study !




Hye ! Morning Saturday :)
Bulan August is really tough for me . Banyak kemains benda nak settle . Huru hara kejap kepala hotak aku . Tapi takpa , sekali dalam setahun . kahkahkah . So , here i just wanna make a checklist for my own . Untuk kegunaan diri sendiri je . Aku jenis yang takmo serabut . Kena senaraikan bebetul apa yang penting dan perlu dibuat , dibeli , diuruskan , (dan banyak di lah senang cerita) dahulu . Malas nak menulis di atas kertas . Membazir aje . Kalau taip taip aje , tak perlu nak menebang pokok bagai . Alam sekitar tak musnah . Cuaca pun tak panas sangat . Terbakar kulit ahkak M ko tau . Tetiba pulak aku emo tahap stress .
Barang Penting  (kena settle dulu)

Print out semua borang 
Buat salinan & sahkan semua borang 
Bayar Yuran 
Permohonan PTPTN (dalam proses) 
Medical Check Up 
Upload Gambar Kad Matriks (UPSI) 
Flight Tickets 

Barang Keperluan :

*Pakaian

Baju kurung (9 helai . Mintak mintak cukup)
Baju & seluar sukan
Baju &…