Skip to main content

TIPS : ONE WAY AFTER SPM. DAH PILIH ?

 
Photobucket 
 
haluw ! pagi semuaaa. tak lama lagik keputusan SPM 2011 akan keluarkan ? eyh,memandai je aku nie kan. selalu nya,bulan march result SPM akan keluar ye dak. dulu dulu,aku stress doe pikir mana nak pergi after SPM. last last,dapat juga clue mana nak pergi. bagi korang lepasan SPM 2011 yang masih keliru,masih tak tau,dah fikir or belum fikir lagi (jenis yang tiada matlamat hidup. hahaha) nak pegi mana after keluar result nanti boleh usha usha sini. huhu. aku bagi tips berdasarkan pengalaman.
 

original by MISH MEENIEY. berehat seketika (^^v)
 
 
so here's the tipsss.
 

FORM 6
tahun 2012,bermula sistem MODULAR untuk lower 6. kira batch kami tahun ayam ni lah yang terakhir akan ambek STPM. what's MODULAR?! (ayat skema betul) sistem modular form 6 nie guna semester. ada 3 semester semua nya. pelajar perlu buat assignment untuk mendapatkan markah. penilaian dibuat sendiri oleh guru. sama jugak ada exam di setiap sem. alaa,macam kat universiti tu lah. plus,form 6 nie setaraf diploma. lagi singkat nak pegi universiti woii ! only one and a half year jer belajar. kalaw lulus,boleh ambek degree terus. bandingkan dengan pelajar yang ambek diploma,dorang perlu abeskan 2 or 3 years. nak keja lagi lepas tu. nak sambung belajar lagik pegi degree. tension tension. form 6 nie boleh jimatkan bajet mak bapak. tak ada lah nak guna banyak duit sangat kot. kekurangan form 6 nie,biasalah ada alasan "masih lagi guna baju sekolah lah. macam budak kecik. masih lagi under sekolah. tak bebas langsung" hah engkoo nak sekolah ke nak enjoy ?! easy rite ?
MATRIKS
kalaw dapat peluang di-offer-kan matriks,korang lebih baik blah terus ! ambek tawaran tu. tu bagi students sains lah kan. boleh nanti jadik doktor,accountant or ahli fizik. hahaha. pegi outerspace macam sheikh muzafar. bez ye dak ? matriks yang lebih well known ialah matriks labuan. labuan ?? ermmm,hati hati sikit. kata nak belajar tapi blah-aja nanti from matriks tu. ye lah kan,kat sana semua nya murah murah (orang kata lah) terutamanya minuman minuman keras. kelab malam berdiri sana sini. goyah iman anak remaja macam kita nie. kalaw pandai jaga diri takpe lah. korang di-persila-kan pegi. apa salah kan kalaw nak luaskan pemandangan. tapi kena ingat kita bawa nama famili,nama diri sendiri pegi sana. lagi pula,sijil matriks nie tak laku. hanya boleh pakai sekali je kalaw tak silap aku. sijil matriks gak tak dapat di guna untuk cari kerja. aww aww ! belajar jauh jauh,dapat cenggini ? bukan nak kata matriks nie tak bagus. tu hak korang. aku bagi tips je (>.<") belajar rajin rajin,dapatkan pointer tertinggi. senang siket nak masuk u or pegi oversea. wow ! bezzzz.
UNIVERSITY
lepasan SPM masuk u of cause lah perlu ambek diploma dulu. selama 3 tahun kan ? or boleh jump terus jadi dua tahun jer kalaw pointer engkoo tinggi. tapi,ada lah kekurangan nya macam yang aku kata tadi. semua benda ada pro and kontra. UITM nie senang sikit nak masuk sebenarnya. janji engkoo pandai pandailah pilih jurusan. pilih lah jurusan seperti pentadbiran awam. laku sikit nanti kalaw keluar cari kerja. or boleh gak masuk ASASI. kat UNIMAS ada. kalaw tanak masuk matriks or form 6 lah. isi UPU lah senang cerita. kalaw nak jadik cekgu,masuklah UPSI. kalaw kat u lain,agak lambat sikit proses kamu nak jadi cekgu. sebab kalaw UPSI,dia memang dah reserve tempat untuk kamu. ehh ye ke ?!
korang perasan tak ?? aku takda mention MAKTAB and SPA. huew huew. for your information,MAKTAB tak buka anymore untuk pelajar lepasan SPM start tahun nie. MAKTAB TAK TERBUKA KEPADA LEPASAN SPM !! clear ? maktab terbuka kepada pelajar LEPASAN MATRIKS AND FORM 6 sekarang. aku dapat info nie semalam. tak caye ?? pegi lah check. takan aku nak tipu kot. tak ada faedah nya. SPA hanya buat INTAKE SEKALI DALAM SETAHUN. SPA hanya ambek intake awal tahun Januari jer sekarang. overload dah orang kata. so ? peluang hanya matriks,form 6 and u. aku tanak mempengaruhi keputusan korang. korang cuma perlu fikir baek baek for ur future. kalaw masih keliru,jumpa lah guru kauseling sekolah korang. tips ini berdasarkan pengalaman. ok daaa !


*next year,hopefully my dream will come true*



Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…