Skip to main content

SPEECHLESS ! GERHANA BULAN =')



HYE YOU ALL



semalam korang ada tengok gerhana bulan takk ?! kita ada tengok taw (macamlah orang kesah sangett kalaw aku tengok). sumpah sempritt. aku speechless ! cantekk betull taw. of course para saintis gembira & sambil minum minum nengok bulan tu ;'D satu nikmat fenomena semulajadi yang tak terhingga. *macam ayat orang yang sudah sedar jek. ehehehe. nih kalaw korang minat sains pasti berasa puas lepas nengok nye ye dak. btw,korang tengok ngan sape ? boiperen ? gelperen ? pasti romantic scene kan. or kawan ? errr...aku tak pasti lah scene versi ape kalaw tengok dengan kawan. scene mengediksss kot. wakakaka.

kecikk je bulan. kamera kita tak dapat zoom terlalu jauh (*_____*)
 
aku rasa nie bukanlah first time aku tengok gerhana bulan. dulu masa aku maseh kecik kecik penah jugak tengok. tapi gerhana bulan nie sering berlaku kan ?! tak macam gerhana matahari yang perlu tunggu sampai berpuluh puluh tahun. eerrr...jangan lah percaya sangett apa yang aku cakap. salah ke hape ke fakta yang aku bagi (>,<"). dulu dulu masa zaman purba masa aku maseh kecik kalaw ikut kepercayaan kaum kitorang,orang tua tak kata ini gerhana bulan. cerrr teka cerr teka mereka kata fenomena nie apa ?! mereka kata bulan nie mati. alaa...mati yang tak bernafas tu. paham ke ? so,satu penduduk rumah panjang akan keluar ke beranda terutama nya orang tua tua. mereka akan bergendang. kenkonon nye nak hidupkan semula bulan tu. memang riuh lah. kebakboom boom boom mereka bergendang ! yang over lagi tu,kitorang guna tin. syiookk oii ! hahaha (^________________^) ada yang kata bulan tu ditelan naga. wuwuwu ~ macam macam lah kepercayaan orang dulu dulu. aku sempat gak tengok mereka nak hidupkan semula bulan tu. tapi sekarang dah tak ada lagi kepercayaan itu. mereka mula memahami bahawa peristiwa tersebut merupakan satu fenomena sains. semalam pun,semua orang keluar... dah gerhana penuh ke dorang yang tua tua tanya. so,kita yang muda muda berpelajaran nie pun memainkan peranan yang penting supaya tada lagikk kepercayaan yang tak masuk akal tu *winkkk. sekarang nie semua paham sampai dok tergangga mendonggak ke atas tengok bulan tu dah keluar bersembunyikk ke belom ! gara gara nak sangett tengok gerhana bulan,dah satu hal pulak kalaw terus mendonggak terkehel leher tengkuk. tu dah over dah tu. sempatt lagi ambek gambar bulan. ada pulak yang tua tua kata "korang yang sekolah tu,kena ingat bila tarikh peristiwa nie berlaku. nanti ada masuk dalam pelajaran" alololo ~ pandai dorang kan =P
 


betul betul kagum aku melihat fenomena nie. semalam kan,kalaw korang perasan...time bulan tu bersembunyik *ini bukan istilah sains* bintang bintang yang pada mula nye terang,terus jadikk malap kan kan kan. ada yang lansung tak dapat di lihat. lama jugak bulan tu nak keluar. jenguk sikit jerr pastu masuk balik. tu lh kawan kawan aku kata "woii woii dah keluar !...eee,,dia masuk balik" "dia keluar balik...cepat tengok" "kalaw ko bangun,gerenti bulan tu masuk sembunyik balik" dan paling mengeram kan aty bila kawan aku sorang tu kata "suis dia ada kat rumah aku. kalaw aku on...keluar lah bulan tu nanti !" "dia tak cukup charge tulah fasal nak tak nak je kuar" sengal (-.-") pastu,kawan kepada kawan aku kata...bulan tu akan keluar balik pada pukul 12 nanti. dah kecewa dah dengar tu. putus asa dah. takan lah nak mendonggak dari pukul 9 sampai pukul 12. korang nak masuk hospital ke tengkuk patah. muahahaha. tade gurau je ;')


*new moon ~ new life*






Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Luahan Hati Seorang Bohsia

Today is Friday . I'm free . Eh , bukan aku memang selalu free ke ? wakakaka . Ohkay serius sikit . TV show favourite dah nak start dah ni . fokus fokus fokusssss !
iklan ini ditaja oleh Loreal Paris .  Apa kaitan diri ku ini dengan Loreal Paris ? Tetiba (-_-")
Hye you all ! Selamat pagi ! apa khabar ? Anda , bersama saya pengacara pada hari ini Cik Meeniey Vogue The Best !! (lambai tangan) Anda sedang menyaksikan rancangan No Rumours No Glamours ! Nah , ko ada ? Kita akan kupas sedikit tajuk mengenai perjalanan hidup seorang bohsia bersama tiga orang tetamu jemputan iaitu Profesor Kiah , Datin Joyah dan bekas bohsia Cik Munah !
Main main jugak , gedik gedik jugak tapi aku tak sentuh fasal hidup orang lain . ewahhhh ! Isnin minggu depan , aku akan sitting for JPJ test pukul 2 petang . Harap semuanya berjalan dengan lancar . Sebulan dah aku belajar memandu . Dulu , hidup hidup aku ingat belajar drive sampai 3 bulan . Mana ada orang nak ajar engko sampai 3 bulan ? At least lah…