Skip to main content

KEM KEPIMPINAN PENGAWAS 2011/2012 #1




HYE YOU ALL



rindu takkkk entry dari aku ? maap lah ye. bukan tanak hup-det kita punye blog ter-kasih nie.
kita sangattttt lah ter-busy dengan macam macam aktiviti kat sekolah. eheee ~,~" ok,tak bole nak berpantun
melebar lebar untuk entry kali nie sebab aku nak jimat kertas & ink pen. kuikuikui. sebenarnya,banyak gambo & ceta nak ditempek kat entry nie. kem pengawas ni dijalankan selama 3 hari 2 malam di
Kem Belia Kemuyang Sibu pada 11 Sept - 13 Sept 2011. eyh,macam wat karangan laporan pulak !
dah nama nye kem,memang sumpah sengsara bakal-bakal pengawas dikerjakan oleh facilitator. :'(
tapi sumpahh gak bessstttt gilaaa ! FYI,kita orang punya syampu,berus gigi,ubat gigi,sabun,pencuci muka,minyak wangi,lotion,sikat rambut & deodorant dirampas oleh faci. yang tinggal hanya pakaian sahaja. selama 3hari tu kita orang tak berus gigi & tak guna deodorant. Cuba anda bayangkan...berapa tah karbon dioxide dihasilkan oleh 47 orang bakal pegawas tersebut ? ok,jangan beri jawapan anda. eerrr...sumpah memang rasa macam mati nak hidup,hidup nak mati T_______T

JOM LAYAN GAMBAR

AKTIVITI HARI PERTAMA WAKTU SIANG



barang seludup ! #barang kita orang yang kena rampas untuk sementara waktu

ice breaking - faci bagi peribahasa yang tak lengkap & kita orang akan sambungkan menda tersebut

tengah kalut ~ menmasing cari pasangan nak sambungkan peribahasa tu

group dibahagikan berdasarkan peribahasa tadi. Group aku ialah grup 4 sebab kita orang,
orang ke 4 dapat selesaikan peribahasa tu. Bukit sama didaki,lurah sama dituruni tu lah nama
peribahasa grup kita orang. ^______^

nama peribahasa grup dorang ialah berat sama dipikul,ringan sama dijinjing.
sebab tu lah faci suruh dorang angkut budak laki tu.
Faci kata "hah,engkaw paling berat kat grup tu,suruh kenkawan awak pikul awak sekarang !"

ice breaking ke 2,proses mengenali ahli keluarga kumpulan menmasing. walaupun satu sekolah,kita orang masih gak buta schoolmate sebab kita orang from different ages & classes.

the GUCCI spectacles
khas untuk membezakan ketua kumpulan dengan ahli kumpulan
& setiap ketua akan menerima spec ni. Cute kannnn ?

ketua kumpulan 8

ketua kumpulan 7

ketua kumpulan 6

ketua kumpulan 5

kumpulan aku !!! yeah,tu dia ketua kumpulan 4. feewiitt ! yang kat atas tu bukanlah aku erk..
mintak difahamkan. terima kasih

ketua kumpulan 3

ketua kumpulan 2

ketua kumpulan 1


bintang kecil RTM

grup ni tak abes abes kena ragging. before this,dorang kena pikul budak laki tu.
this tyme,dorang lambat aturkan spec ketua dorang.
faci : kumpulan 5 lambat macam apa ?
Grup 5 : lambat macam kekura
faci : so,korang merangkak dari sini ke ujung gelanggang macam kekura dengan TER-sangat perlahan !


aku tak taw ni permainan apa ! faci tu ada sebut posmen posmen ke tak silap aku..

kotak kecik tu macam bom ! sape sambut kotak tu,dia mati kena BOOM on the spot.

 kena BOOM buat gaya antu pocong !!

kena boom tarian hindi ! nasib baek bukan aku... muahahaha !!

yang ni pun aku tak pasti nama permainan nye ape. apa yang aku taw...semua member mesti berdiri
kat atas surat khabar tu. news tu kita orang lipat kecik2 then members mesti muat masuk atas tu.
tak muat,ada hukuman nye. ngahngahngah...

aktiviti menggunakan news ni aktiviti terakhir kita orang untuk waktu siang.
tapi jangan risau erk...ada lagi gambar & kisah kisah menarik.
tengok pi bawah..



AKTIVITI HARI PERTAMA WAKTU MALAM

sebelah malam nye pulak,kita orang ada LDK. LDK tu hape ye ? ehee..LDK tu latihan dalam kumpulan.
harap difahamkan. aku rasa lah kan,semua aktiviti yang kita orang wat tu ialah LDK sebenarnye.
aku yang sebut aktiviti tu sebagai permainan. Aku konpius aah. tak hape,tada potong markah untuk kesalahan tatabahasa di sini kannnnn ? kehkehkeh. malam pertama tu #lain macam je bunyik. 
kita orang membuat tugasan yang diberi oleh faci.
Kita orang disuruh membuat & mencipta sendiri logo,bendera,nama kumpulan,
and slogan kata. then,selepas siap...kita orang akan present lah menda ni kat depan.




yeahaa ! this is my group.. nama group kita orang HARIMAU.
eerrr...ganas ke ??




selepas siap presentation. kita orang balik pi asrama. aku tak sure pulak kul bape balik asrama sebab jam tangan pun kena rampas. agak agak pukul sebelas lebih cam tu aah.
tido pun tada rasa,tentiba ter-bangun ter-dengar bunyi siren.
tyme tu memang kalut ! buka mata terus tengok orang lain larik sana larik sini... pakai stokin pakai kasut. aku nak menyelamatkan diri sendiri jer. kawan kat sebelah yang tidur sama katil pun aku tak ingat nak kejut kan !! muahahaha... sory ok roszy. aku betul betul ter-lupa kan kaw. memang dasar
aku ni pentingkan diri sendiri je... apa tak nye,terkezut beta tengok faci tercegat macam batu bersurat kat
depan pintu. kawan aku yang sorang lagi sengsara..dengan selamba babun dia bangun & limpas faci macam tu hajo. faci bunyi kan siren sebab ada LDK yang terakhir untuk malam nie. heee... ~,~
LDK tu ialah sesi BURUNG HANTU. hahahahaha #ketawa kuntilanak
takut gak aku main menda ni. tyme malam lagi,ditambah pulak malam tu malam jumaat.
mengeletar seluruh badan. perasaan takut tu bertambah bertingkat tingkat pulak bila faci bagi satu bungkusan yang isi nya mancis,mee,kertas,lilin, & sebotol air mineral. korang dah dapat agak kan apa
yang aku fikirkan time tu ? -____-"

mata kita orang di ikat dengan kain itam !




faci kita ada ingat kan kita orang.
faci : kalau ada orang lain yang panggil nama kamu & suruh kamu ikut dia. jangan bangun,
jangan jawab & jangan ikut dia sebab ni kawasan hutan. Faci akan panggil guna nama kumpulan.
bukan nama kamu sendiri.
mak aii memang takut sengsara ! banyak kisah lucu tyme tu. kita orang hanya dengar arahan je ibarat
betul betul jadi buta. faci kita orang kata ada halangan di depan,hati hati.ada parit,sila langkah.kita akan naik tangga,naik tempat berbukit ! eerrrr.... memang menyayat ati betul. satu peristiwa yang paling aku tak dapat lupakan. sebab mata kita orang masih lagi di butakan so,kita tak taw lah kita pegang sape or ikut sape kan ?
tyme tu kita orang memang dah terputus daripada faci & ketua kumpulan kita orang sebab faci lain sengaja usik usik. semua member kat dalam group mesti pegang tangan biar nanti tak sesat. aku pegang lah tangan
member sorang tu...dia lelaki tapi junior aku. then faci group lain pun kata "hah,ni kenapa pegang tangan ?? nak kahwin ke ?" eerr...aku lepaskan lah tangan tu. maluw takut salah paham pulak ! =__=*



p/s : such a long entry ! ni baru hari pertama. hari ke 2 & 3 belum lagi tu.
i will post it later... bye !! :)

Comments

Popular posts from this blog

Pakaian Tradisional Lelaki Iban Sarawak

Something to be shared. Sebab aku rasa maklumat mengenai kaum Iban di Sarawak, kalau kita Google melambak yang mengarut dari yang tepatnya. Sebagai orang Iban, why not aku kongsi perkara ini. Untuk membantu diri sendiri dan juga orang lain. Aku pun tengah belajar bahasa Iban. Cetek lagi ilmu aku dalam bahasa ibunda sendiri. Btw, aku ambil Bahasa Iban sebagai minor di UPSI. Sebenarnya maklumat tersebut merupakan assigment aku. Kalau ada yang salah sila perbetulkan. Kalau-kalau la ada pihak yang arif bahasa Iban lalu di blog ini . Aku masih lagi belajar, Banyak benda yang aku tak tahu.

Photo taken from Google and Other Blogs :)

Lanjang Ngepan tradisional laki ke dikena ba pala dikumbai kitai lanjang. Bisi sebengkah perengka ba lanjang ke dikumbai ketapu. Ketapu nya digaga ari wi. Wi nya dianyam lalu chura iya nitihka peneka diri empu. Udah wi tembu dianyam sereta dicat, iya digelar kitai ketapu. Bisi mega ketapu dianyam sereta dicat nitihka chura burung kenyalang. Udah ketapu tembu diany…

Semalaman di Perkampungan Orang Asli

Tengah takda benda nak buat, hati aku terpanggil untuk update blog. Cewahhh! Penangan belek folder gambar lama la tu. Pengalaman bermalam di Perkampungan Orang Asli agak menarik bagi aku. Aku suka program yang berbentuk bring me out to other places. Aku jenis yang tidak boleh duduk di tempat yang sama dalam jangka panjang sebab aku cepat muak, stres, sakit kepala. Aku suka tempat yang boleh refresh emosi dan jiwa. Gitu!
Ok, let make it short. Program anjuran Persatuan Bahasa Iban UPSI di Perkampungan Orang Asli Pecah Batu ini berbentuk khidmat masyarakat. Program ini santai dan simple je. Pertama, mendekati penduduk orang Asli. Kedua, pertukaran cara hidup @ budaya. Kami kaum Iban memperkenalkan budaya kami dan begitu juga dengan mereka! Agak seronok sebenarnya kalau susunan program itu betul dan padat.
Program: Program Khidmat Masyarakat di Perkampungan Orang Asli Tempat: Kampung Pecah Batu, Perak Tarikh: 13 Mac - 15 Mac 2015

Program ini bermula 13/3/2015. Tapi beberapa orang antara…

Checklist Barang Penting & Keperluan

Untuk Continue Study !




Hye ! Morning Saturday :)
Bulan August is really tough for me . Banyak kemains benda nak settle . Huru hara kejap kepala hotak aku . Tapi takpa , sekali dalam setahun . kahkahkah . So , here i just wanna make a checklist for my own . Untuk kegunaan diri sendiri je . Aku jenis yang takmo serabut . Kena senaraikan bebetul apa yang penting dan perlu dibuat , dibeli , diuruskan , (dan banyak di lah senang cerita) dahulu . Malas nak menulis di atas kertas . Membazir aje . Kalau taip taip aje , tak perlu nak menebang pokok bagai . Alam sekitar tak musnah . Cuaca pun tak panas sangat . Terbakar kulit ahkak M ko tau . Tetiba pulak aku emo tahap stress .
Barang Penting  (kena settle dulu)

Print out semua borang 
Buat salinan & sahkan semua borang 
Bayar Yuran 
Permohonan PTPTN (dalam proses) 
Medical Check Up 
Upload Gambar Kad Matriks (UPSI) 
Flight Tickets 

Barang Keperluan :

*Pakaian

Baju kurung (9 helai . Mintak mintak cukup)
Baju & seluar sukan
Baju &…